Veel kleine stapjes maken VEEL SNELLER 1 hele grote stap!

Het is weer eens tijd om alle media-aandacht te verleggen! Visie, Mindfullness, Social Media, grote Lean-programma’s. Boeken staan er vol over en alle cursussen volgeboekt………….. En waar zijn we dan alweer niet mee bezig…….? Kijk nou gewoon eens naar je eigen team/organisatie en probeer vandaag eens iets op te lossen waardoor het morgen beter gaat: klanten pro-actief verrassen of een “etterend’ probleem van je mensen oplossen. Verrassend genoeg zijn het vaak deze kleine stappen die een grotere voorspellende waarde hebben op toekomstig succes dan al die grote of diepgravende zaken uit de eerste zin.Niet dat ik kritiek wil uiten op al die ‘grote’ bewegingen en concepten, het zijn vaak fantastische inzichten. Ons grote probleem is echter hoe we al dat moois vertaald kunnen krijgen naar de teams en individuen die elke dag weer proberen de belofte aan de klant waar te maken. Deze grote inzichten vragen de betrokkenheid van veel mensen (inclusief consultants), werk- en stuurgroepen, voorbereidende werkconferenties en soms ook nog ellenlange nota’s. Dit vergt in de regel tijd, al is het maar om in de agenda’s van alle noodzakelijke betrokkenen de momenten te vinden om het erover te hebben. Laat staan dat er op het met veel moeite geplande moment wellicht een urgent probleem opgelost moet worden.

Medewerkers hebben vaak een veel korter en ongenuanceerder commentaar op het uitblijven van noodzakelijke veranderingen en verbeteringen: “Er wordt toch niet naar ons geluisterd” en “men heeft het te druk met “beleid” van boven te implementeren” of “onze baas is altijd in vergaderingen, conferenties of achter zijn mail” zijn dan typische uitspraken. Teams en mensen kunnen oneindig creatief zijn, soms hebben ze alleen afgeleerd om die energie en competenties in te zetten op hun werk.

Ziedaar het probleem: management is heel druk met het voorbereiden van grote ingrijpende stappen en de mensen “op de vloer” kijken met argusogen wat er nu weer bedacht wordt terwijl hun dagelijkse problemen niet worden opgelost. Twee verschillende werelden die als je niet oplet erg uit elkaar kunnen groeien en daardoor noodzakelijke veranderingen en verbeteringen ernstig in de weg kunnen zitten.

In de komende reeks: “handvaten voor dagelijkse sturing en een cultuur van continu verbeteren” zal ik ingaan op een aantal praktisch toepasbare handvaten voor u las leidinggevende.

Volgende week deel 1: Het doel: proactieve en ‘bruisende’ teams.

Reacties

Reageer

6 − twee =