Duurzame waardecreatie

Zo het al niet duidelijk was, is deze week weer eens gebleken dat de grootste crisis waar we mee te maken hebben de morele crisis is.

De miljardenfraude bij Barclays Bank is ongetwijfeld slechts het topje van de ijsberg. Wie goed naar de beelden keek, zag topmannen letterlijk lachend hun kantoor verlaten met een grote ontslagbonus op zak. Ze hebben overal lak aan, zo lijkt het. Het roer moet dus om. En niet door nog meer toezichthouders in het leven te roepen, maar door aan de bron te beginnen. Er moet een grote paradigma- en mentaliteitsverandering komen. De pessimisten denken dat dit een generatie gaat duren. Ik ben hoopvoller gestemd, omdat ik veel jonge mensen ontmoet die aan de graaicultuur die de laatste 20 jaar is ontstaan niet willen meewerken. Sterker nog: die deze verwerpen.

Het voorbije jaar hebben Mark en ik met meer dan 1000 medewerkers van Rabobank de dialoog mogen voeren over duurzame waarde voor klanten. Juist Rabobank kan hierin het verschil maken, omdat voor de coöperatie de klanten de belangrijkste stakeholders zijn. Ondanks het feit dat ook Rabobank de laatste weken negatieve publiciteit heeft gekregen, heb ik de overtuiging dat zij als geen andere bank de morele marktleider kan worden op weg naar duurzame waardecreatie: voor klanten, medewerkers, de lokale maatschappij en de leefomgeving. Haar oud-topman Herman Wijffels gaat daarin voorbeeldig voorop. En vele medewerkers in onze workshops bleken vanuit zichzelf zeer gemotiveerd om hieraan een bijdrage te leveren.

Voor mij en mijn OOR-collega’s staan onze vakdagen in de tweede helft van dit jaar helemaal in het teken van lange-termijn-waardecreatie. De vakantie gebruiken we om veel te lezen (Firms of Endearment, Hidden Champions van de 21e eeuw, Beyond Perfomance). Dit najaar zullen we op allerlei plekken de dialoog aangaan wat coöperaties onze samenleving kunnen brengen. En dan doel ik niet zozeer op de organisatievorm, maar vooral op de waardegedrevenheid en het evenwichtig behartigen van de belangen van verschillende stakeholders. Graag maak ik u attent op een mooi artikel van Lucy Holl over dit onderwerp in de nieuwste Slow Management.

Ik wens u allen een fijne vakantie en wij laten van ons horen.

Reacties

Reageer