Tijd & Prioriteit

Nee, die nieuwe interactieve site gaan we zeker bijhouden……elke 2 weken een blog is makkelijk te doen…….komt goed!

Alle goede intenties ten spijt moeten ook wij constateren dat voordat deze blog gepubliceerd werd de meest recente al weer bijna 2 maanden oud was! In ons vak zeggen wij dan tegen onze klanten de volgende oneliner (vaak met een prikkelende ondertoon alsof dat bij ons nooit het geval is): “ tijd is nooit een issue, het is altijd een kwestie van prioriteit”.

Bij de loodgieter lekken de kranen zegt men dan! Ook wij zijn slachtoffer geworden van het venijnige principe waar ook veel bedrijven mee te maken hebben: ik heb het nu even te druk maar overmorgen heb ik een gat in mijn agenda en dat ga ik gebruiken om…….

En vervolgens gaat dat moment dan weer verloren aan iets dat toch langer duurt dan verwacht, een klant die onverwacht belt of gewoon een broodnodig rustmomentje!

Covey heeft daar een prachtig filmpje van gemaakt met de titel: ‘Big Rocks’. “Put the big rocks on the bottom of the jar and then pour the little pebbles on top of them……” Als je het filmpje voor het eerst ziet dan geloof je niet dat het de dame in kwestie gaat lukken om een volle emmer kleine steentjes leeg te gieten in een andere emmer waarin de grote stenen al tweederde van de ruimte lijken in te nemen. Dat het wel lukt is een prachtige metafoor voor onze pakkende oneliner uit de tweede alinea.

Als we die gebruiken in een visie & strategie proces gaan MT’s daarna vaak vol goede voornemens aan de slag hun speerpunten nog eens goed te bekijken en echte keuzes te maken omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze daarmee voor hun medewerkers een duidelijke ‘stip op de muur’ kunnen presenteren en dat de bijbehorende strategie en speerpunten ook daadwerkelijk een samenhangend en vooral haalbaar geheel vormen.

Het echte werk start echter altijd pas na de inspirerende heidag. De nieuwe keuzes worden geconfronteerd met de rest van de collega’s die niet op de heidag waren, bestaande werkprocessen & prioriteiten, functieopvattingen, ICT systemen, etc, etc. In het verleden vaak door dezelfde heidag-gangers ingevoerd en op pittige functioneringsgesprekken bekrachtigd.

Misschien is dit wel de kern van goed verandermanagement. Zie de “weerstand” die je ervaart op zo’n moment maar als een kritische blik van medewerkers die geconfronteerd worden met veranderingen waar ze niet bij betrokken waren en waarvan ze de noodzaak nog niet doorleefd hebben. Gun hen de gelegenheid dezelfde leerervaring door te maken die je zelf ook nodig had om de nieuwe inzichten te verwerven en sta vooral open voor de aanvullingen en suggesties die worden aangedragen door hen die dagelijks het werk doen. Pas als deze dialoog echt op gang komt is de verandering begonnen.

En, om even terug te komen op de eerste stelling, als prioriteiten echt doorleefd zijn zullen ze bijna automatisch de functie van “big rocks” gaan vervullen. Ik heb vandaag geleerd……en vandaar dus deze blog.

Reacties

Reageer